باوجودویروس کرونا،دانشجویان همچنان به تحصیل درکانادامصمم هستند

علی رغم ویروس کرونا، دانشجویان خارجی همچنان به تحصیل در کانادا مصمم هستند

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که با وجود محدودیت‌های مسافرتی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، اغلب دانشجویان خارجی مصمم به تحصیل در خارج از کشور هستند و تحصیل حضوری را به تحصیل در دوره‌های مجازی ترجیح می دهند.

اخیراً در یک نظرسنجی، اغلب دانشجویان خارجی گفته اند که همه‌گیری ویروس کرونا مانع از ادامه تحصیل آنها در خارج از کشور نخواهد شد. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط متخصصان آموزش بین‌المللی در شرکت آی‌دی‌پی کانکت، واحد بازاریابی مؤسسه آی‌دی‌پی، بسیاری هنوز تجربه یادگیری حضوری را به تحصیل مجازی ترجیح می‌دهند.

حدود 69 درصد از 6900 نفر از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، تصمیم دارند طبق برنامه معین تحصیلات خود را آغاز کنند. تنها 5 درصد گفتند که دیگر به تحصیل ادامه نخواهند داد. بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از کشور‌های هند، چین و بنگلادش و سایر کشورهای آسیایی بودند. کشور مقصد این دانشجویان استرالیا، کانادا، انگلیس، آمریکا و نیوزلند بوده است.

اغلب افراد گفتند که ترجیح می‌دهند تا زمان بازگشایی کلاس‌های حضوری، برنامه تحصیلی خود را به تعویق بیاندازند. عمدتاً به این دلیل که دوره مجازی امکان کسب تجارب بین‌المللی مورد نظرشان را به آنها نمی‌دهد.

مدیر شرکت آی‌دی‌پی کانکت، سیمون امت، خاطرنشان کرد که تنها حدود نیمی از شرکت‌کنندگان، یعنی 54 درصد، حاضرند پیش از آنکه به دنبال گزینه‌های دیگر بروند، تحصیلات خود را 12 ماه یا کمتر به تعویق بیاندازند. امت در یک پخش رسانه‌ای اظهار داشت: «31 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که حاضرند دوره تحصیلی خود را مجازی آغاز کنند و در آینده وارد کلاس‌های حضوری شوند. اما تا کنون، اولویت اغلب متقاضیان به‌تعویق‌انداختن تحصیلات به ترم ژانویه 2021 بوده است. البته در صورتی که در آن زمان تحصیل حضوری امکان‌پذیر باشد.»

بر اساس نتایج بدست آمده، آی‌دی‌پی توصیه کرد که مؤسسه‌های آموزش عالی در باره چگونگی و زمان بازگشایی کلاس‌های حضوری شفاف‌سازی کنند و آماده پذیرش خیل عظیمی از دانشجویانی باشند که می‌خواهند تحصیلات حضوری خود را از ژانویه تا مه 2021 آغاز کنند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر اساس برداشت خود، کشورهای مقصد را از 1 تا 10 رتبه‌بندی کردند. با اینکه استرالیا و کانادا هر دو کشور مقصد مورد علاقه اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان بودند، کانادا به‌دلیل رفاه دانشجویان خارجی و ثبات اقتصادی، کشور بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین کانادا به‌عنوان کشوری شناخته شد که کمترین محدودیت‌های مسافرتی را دارد.


در حالی که استان‌ها محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا را کاهش می‌دهند، فعالیت دانشگاه‌ها شروع می شود

در حالی که استان‌های کانادا از اقدامات مقابله با کرونا شروع به عقب‌نشینی می‌کنند، برخی دانشگاه‌ها در حال شروع به فعالیت هستند.

دانشگاه مک گیل در مونترال اولین مرحله از بازگشایی مرحله‌به‌مرحله خود را در 11 مه آغاز خواهد کرد، و به برخی از پژوهشگران دانشگاهی اجازه خواهد داد به سر کار برگردند. محققان ملزم به پیروی از دستورالعمل‌های دانشگاه خواهند بود. برخی از این دستورالعمل‌ها شامل رعایت پروتکل‌های ایمنی، و آمادگی برای تعطیل دوباره در صورت تغییرشرایط آن مؤسسه یا دولت می‌شود.

دانشگاه کبک نیز از پژوهشگران استقبال می‌کند. مسئولان دانشگاه دقیقا مشخص نکردند کدام دسته از پژوهشگران و فقط اعلام کردند که پروژه آنها باید به نحوی باشد که برای انجام آن حضور فیزیکی آنها در محیط دانشگاه ضروری باشد. ولی همچنان کار از خانه ارجحیت دارد.

دانشگاه پرنس ادوارد آیلند از 25 مه به پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات عالی اجازه خواهد داد در محیط دانشگاه به تحقیق بپردازند. دانشگاه به برخی از کارمندان کلیدی و اعضای مدیریت اجازه خواهد داد که در محیط دانشگاه جلسه داشته باشند، در حالی که همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی و تا حد امکان کار در منزل را توصیه می‌کند. مرحله دوم پس از ارزیابی مرحله اول در 15 ژوئن آغاز خواهد شد که ممکن است تعداد افرادی که اجازه ورود به دانشگاه دارند را افزایش دهند. مرحله سوم و گسترش بعدی در 1 اوت شروع خواهد شد که برای ترم تحصیلی پاییز آماده خواهند شد.


کمک کانادایی‌ها به دانشجویان خارجی

کانادا از راه‌های مختلف به دانشجویان خارجی کمک می‌کند، از جمله افزایش ساعات کاری مجاز برای برخی مشاغل از 20 ساعت به 40 ساعت و بازکردن صندوق Canada Emergency Response Benefit (CERB) (صندوق بهره‌مندی از واکنش کانادا به شرایط  اضطراری) جهت پرداخت  2000 دلار در ماه به دریافت‌کنندگان واجد شرایط این صندوق. اگر تاریخ انقضای گواهی‌های پذیرش استان کبک (CAQ) پیش از 31 دسامبر 2020 باشد، استان کبک این گواهی‌ها را به‌طور خودکار برای دانشجویان خارجی تمدید خواهد کرد.

حامیان آن دسته از دانشجویان که هنوز به وضعیت آنها رسیدگی نشده است به دولت فدرال فشار وارد می‌کنند تا اقدامات بیشتری انجام دهد. دیوید دینگوال، رئیس دانشگاه کیپ برتون در سیدنی، استان نوا اسکوشیا، اخیراً از دولت فدرال خواست تا مزایای صندوق اضطراری کانادا را در اختیار دانشجویان کانادایی و دانشجویان خارجی هر دو قرار دهد. صندوق اضطراری کانادا که اواخر آوریل راه اندازی شد، تا سقف 1750 دلار کمک‌هزینه ماهانه به دانشجویان واجد شرایط پرداخت خواهد کرد، اما دانشجویان خارجی از مزایای این برنامه برخوردار  نستند.

سخنگوی اداره اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا در ایمیل به سی‌آی‌سی نیوز گفت: «صلاحیت دریافت مزایای دانشجویی  صندوق اضطراری کانادا با برنامه وام‌های دانشجویی کانادا مطابقت دارد، زیرا این برنامه برای شهروندان کانادایی و افرادی که کارت اقامت دائم دارند در نظر گرفته شده است.»

گر چه دینگوال در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود گفت: «این کمک‌هزینه دانشجویی مشارکت دانشجویان دانشگاهی کانادا را در توسعه کشور کانادا به رسمیت می‌شناسد، اما مشارکت دانشجویان خارجی در کانادا را نادیده می‌گیرد.»

طیق گزارش انجمن دانشگاه‌های آتلانتیک، استان نوا اسکوشیا در اکتبر 2019 میزبان 11817 دانشجوی خارجی بوده است.

دینگوال در این گفت‌وگو گفت: «تأثیر دانشجویان خارجی بر استان کوچک ما بسیار زیاد است. من مطمئن هستیم که دانشگا‌ه‌های کانادا و اعضای آن به حمایت از دانشجویان خارجی خود ادامه خواهند داد.»