آشنایی بیشتر با استان های کانادا – کبک

کِبـِک به فرانسوی (Québec) یکی از استان‌های کانادا است. مرکز آن شهر کبک و بزرگ‌ترین شهر آن مونترال است. کبک تنها استان کانادا با جمعیت غالباً فرانسوی زبان و تنها استان این کشور است که تنها زبان رسمی آن در سطح استانی فرانسوی است.

این استان از نظر جغرافیایی بزرگ‌ترین و از نظر جمعیت دومین استان کانادا (پس از اونتاریو) به شمار می‌رود.

تاریخچه کبک:

استان کبک نام خود را از ساکنان غیر بومی استان گرفته است. این کلمه از زبان میک مکسی وارد شده است. اگرچه گروهای الگوکیون، ایروکیون و اینوییت نیز در این سرزمین که امروزه کبک نام دارد، ساکن بوده اند.کلمه کبک به معنای ” تنگ، باریک” اشاره به رودخانه سنت لورنس دارد که در نزدیکی شهر کبک باریک می شود. کبک یکی از اولین مناطق در امریکای شمالی است که توسط اروپاییان کشف شد. ژاک کارتیر حضور فرانسوی ها را در منطقه در سال ۱۵۴۳ آغاز کرد. اولین اقامت دائمی فرانسوی ها در کبک ۷۰ سال بعد به وسیله گروهی به رهبری ساموئل دی چمپلین آغاز شد. استعمارگران در کبک سیتی اقتصادی را ایجاد کردند که در آن اجناسی را با ایروکیون و الگوکیون ها در عوض خز مبادله می کردند. از آغاز سال ۱۶۰۰ به بعد، کبک مقصد اصلی برای اقامت فرانسوی ها و همچنین نقطه شروع برای اکتشاف مناطق دیگر کاناد بود. اواسط ۱۷۰۰ دوره مهمی از انتقالات در کبک بود. پس از یک سری جنگ ها، نیروهای انگلیسی جنرال لوییس جوزف دی مونتکالم را در دشت آبراهام در خارج از کبک سیتی در سال ۱۷۵۹ شکست دادند. نتیجه جنگ این بود که فرانسه تمامی مناطق متصرفه کانادا را به بریتانیای کبیر واگذار کرد و کبک دیگر تحت کنترل فرانسه نبود. این امر زمینه را برای تبدیل شدن کبک به یکی از چهار ایالت کشف شده در کانادا درسال ۱۸۷۶ آماده کرد. در اواسط قرن بیستم کبک یک دوره مدرنیزه شدن را که به انقلاب آرام مشهور است، پشت سر گذاشت.در طول این دوره ایالت از یک جامعه کشاورزی سنتی به سمت یک جامعه شهری مدرن حرکت کرد. در این دوره، استاندارد زندگی در ایالت همگام با افزایش آگاهی از میراث زبانی و فرهنگی خاص کبک افزایش یافت.

 

جغرافیا

مساحت آن حدود ۱٬۵۴۲٬۰۰۰ کیلومتر مربع یعنی سه برابر مساحت فرانسه و کمی بیش از چهار برابر ژاپن است.

از جنوب تا شمال کبک کمی بیش از ۱۷ درجه عرض جغرافیایی و پهنه شرقی -غربی در حدود ۲۲ درجه طول جغرافیایی قرار دارد.

سرزمین کبک آمیزه‌ای از جغرافیای متنوع است. این سرزمین به سه بخش بزرگ جغرافیایی از شمال به جنوب تقسیم گردیده است. فلات لورنتین حدود ۹۵٪ مساحت کبک را اشغال کرده و جزیی از کاناداست و یکی از قدیمیترین عوارض جغرافیایی جهان است. مرز جنوبی آن شامل لورنتید، رشته کوه معروف به تپه‌های گرد، جنگل‌ها و دریاچه‌هاست. زمینهای کم ارتفاع سن لوران دشتی است متشکل از زمین‌های واقع در حاشیه دو طرف رودخانه با همان نام.

در جنوب آن رشته کوه گرد و پر درخت آپالاش سر به فلک کشیده و سرزمین زراعتی را قطع می‌کند. دامنه این رشته کوه تا ایالات متحده آمریکا ادامه یافته است. در انتها زمینهای کم ارتفاع آرتیک خلیج هودسون را احاطه می‌کند.

در سال ۱۹۱۲ در پارلمان کبک منطقه اونگاوا به کبک ملحق شد که این سرزمین پهناور شمالی امروز نوناویک خوانده می‌شود.

سرزمین کبک سرشار از منابع طبیعی بهمراه جنگلهای سوزنی‌برگ و پهن‌برگ و دریاچه‌های متعدد و رودخانه‌هاست.

صنایع کاغذ، چوب و برق‌آبی جزو مهم‌ترین صنایع این استان است. آبادترین منطقه آن دره سن لوران در جنوب، جاییکه مونترال و مرکز کبک قرار دارند می‌باشد.

در شمال مونترال لورنتید دیده می‌شود که قدیمیترین رشته کوه جهان است و در شرق آپالاش که تا کانتون کشیده شده.

رودخانه سن لوران از مهم‌ترین مناطق آمریکای شمالی محسوب می‌شود. طول بلند ۱۲۰۰ کیلومتری آن یکی از بزرگ‌ترین مجاری کشتیرانی جهان و محور اصلی رودخانه‌ای قاره آمریکای شمالی‌است.

آب و هوا

در کبک چهار فصل بسیار متضاد جای یکدیگر را می‌گیرند، از جمله یک بهار آرام و لطیف و کوتاه و یک پاییز سرد و رنگین. فصلهای مشخص‌تر زمستان و تابستانند.

تابستانها گرم و اغلب نمناک، و زمستانهای سرد و نسبتاً طولانی و برفی و همچنین نمناک. در این فصول بسیار متناقض گاهی درجه دمای هوا به ۳۵ درجه سانتیگراد در تابستان و ۳۵- درجه سانتیگراد در زمستان می‌رسد. دوره برف و سرما در جنوب (در مونترال) چهار ماه و در شمال (در رادیسون) شش ماه است. میزان بارش برف در این مدت در کبک یا مونترال به همان مقدار است که در روسیه، هلسینکی یا حتی اسلو است. بطور کلی این باد سرداست که درجه متوسط دما را سرد می‌کند.

شهرهای ساحلی (شبه جزیره‌ای) از هوای معتدل و دمای بسیار لذتبخش اقیانوس بهره مندند که یک زمستان لطیف و تابستان خنکتر را ایجاد می‌کند.

جمعیت

جمعیت کبک در حدود ۷٫۶۶۹٫۱۰۰ نفر است.
تراکم جمعیت کبک بسیار کم و درحد ۴٫۹ نفر در هر کیلومتر مربع است.
در شمال آن سکونت بسیار کم است و ۸۰ درصد از جمعیت کبک در سواحل رودخانه سن لوران سکونت دارند.

جمعیت شناسی استان کبک:

کبک با جمعیتی بالغ بر ۷/۵ میلیون نفر، حدودا یک چهارم جمعیت کانادا را در خود جای داده است. از کل این میزان، حدودا ۳/۶ میلیون نفر در مونترال زندکی می کنند در حالیکه کبک سیتی که مرکز استان می باشد بیش از ۶۷۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. با وجود اینکه تا یک قرن پیش اکثریت کبکی ها در مناطق روستایی ساکن بودند، امروزه ۸۰% از ساکنان استان در مناطق شهری زندگی می کنند. با در نظر گرفتن اینکه کبک سیتی یکی از پایین ترین نرخ های تولد را در کانادا دارد، انتظار می رود که مهاجرت تقریبا تمام رشد جمعیتی آینده ی آن را تشکیل دهد. امروزه مهاجران از سراسر دنیا برای زندگی به کبک می آیند، که اکثریت آنها در مونترال و یا کبک سیتی ساکن می شوند. بسیاری از مهاجران کانادایی از کشورهای فرانسوی زبان، که عموما از فرانسه و بخش عمده ای نیز از اهالی هایتی می باشند، کبک را برای زندگی خود انتخاب می کنند. کبک جوامع بزرگی از ایتالیایی ها، یونانی ها، عربها، ایرلندی ها، چینی ها و اهالی آسیای جنوبی در کنار افرادی از سایر ملل را در خود جای داده است.

 

زبان رسمی در استان:

زبان اصلی و رسمی کبک فرانسه است.

استان کبک بخش فرانسه زبان کانادا می‌باشد.

۸۳٪ مردم کبک فرانسه زبان هستند.

بعلاوه کبک تنها سرزمین با اکثریت فرانسه زبان در آمریکای شمالی بجز مجمع‌الجزایر فرانسوی سن پی‌یر و میکلن است.

زبان انگلیسی زبان ٪۸ کبکی هاست.

این انگلیسی زبانان در بخش غربی مونترال متمرکزند.

در سایر مناطق کبک حدود ٪۹ شهروندان زبان مادری آنها نه انگلیسی و نه فرانسه است که به آنها alophone گفته می‌شود.

پایتخت ملی یا پایتخت قدیمی کبک به دلیل زبان و فرهنگ باستانی آن در قاره آمریکا شهر کبک است.

نیمی از تمرکز جمعیت کبک در مونترال بزرگ (تحت نام متروپول) بهمراه کبک یافت می‌شود.

 

نمادها و نشانه‌ها:

شعار کبک این است:) Je me souviens من به خاطر می‌آورم) که بر روی نمای خارجی بنای پارلمان حکاکی شده است و بر روی نشان شهر و پلاکهای خودروها هم دیده می‌شود. این عبارت سه کلمه‌ای علی‌ رغم اختصار و ایجازش، حاوی معنی وسیع و عمیقی است: «من به ‌یاد دارم درسی را که از گذشته باید بگیرم و گذشته خود را با تمام افتخارات و بدبختی‌هایش به خاطر دارم.» این سه کلمه، در سال ۱۹۳۹م. همراه نشانه‌های جدید استان، به عنوان شعار رسمی کبک تصویب و اعلام شده و جایگزین عبارت La Bellle Province می‌شود. این شعار سردر مجلس استان کبک قرار گرفته است. قدیس محافظ کانادای فرانسه ژان باتیست (La Saint-Jean-Baptiste) و روز ۲۴ ژوئن روز این قدیس و جشن ملی است.

 

اشتغال و اقتصاد در استان کبک:

اقتصاد کبک بسیار صنعتی شده و متنوع است. این استان به تنهایی جایگاه سی و هشتمین اقتصاد بزرگ در دنیا را دارد. بخش ساخت و تولید پیشرفته کبک، محصولات بسیار متنوعی برای صادرات تولید می کند که از این دست میتوان به لوازم کنترل ترافیک هوایی، نرم افراز، قطارهای زیر زمینی، هلیکوپتر، دیسک فشرده، تصفیه کننده های هوا و اسباب بازی اشاره کرد. مونترآل، مرکز تجاری استان، صنایع رقابتی در زمینه های فضا و هوانوردی، داروسازی، مخابرات، انرژی، حمل و نقل، و مالی را  توسعه داده است.

به علاوه، استان کبک از لحاظ منابع طبیعی نیز بسیار ثروتمند است. کبک بیش از یک سوم لوله و کاغذ کانادا و درصد زیادی از الوار نرم آن را تولید می کند.کبک به دلیل داشتن ظرفیت اضافی تولید نیروی برق به وسیله آب، مقدار زیادی انرژی برق تولید شده را به استان های همسایه و ایالات متحده می فروشد و این زمینه ای است که این استان در آن مهارت کافی بدست آورده است. بازده (درآمد ) کشاورزی هم در این استان قابل توجه است. صادرات بین المللی اکنون ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان را شامل می شود.

کبک در حال بازگشت از یک دوره رکود اقتصادی که در آن بیکاری رو به افزایش بود، است. در طول این دوره بلاتکلیفی بعضی از شرکت های مهم کانادایی، شعب اصلی خود را از مونترآل خارج کردند. امروزه پس از یک دهه ثبات، اقتصاد استان در حال افزایش تعداد مشاغل و جذب شرکت های جدید با کارکنانی بسیار خبره، می باشد. درصد بیکاری اکنون حدودا %۷/۲ است که پایین ترین میزان در ۳۳ سال گذشته برای استان است.

 

استاندارد زندگی در استان کبک:

میانگین درآمد برای یک خانواده در کبک در حدود ۴۸۰۰۰ دلار در سال است که بسیار نزدیک به میانگین کل کانادا می باشد. این استان، به استاندارد عالی زندگی خود می بالد که باید از هزینه های زندگی ارزان آن تشکر کرد. هزینه زندگی در کبک پایین تر از میانگین کل کانادا می باشد خصوصا در مورد هزینه های مسکن. مونترآل جزءشهرهای اصلی ارزان قیمت در آمریکای شمالی محسوب می شود.

مسکن در کبک:

کبک یکی از مرغوب ترین بازارهای خانه را در کانادا داراست. میانگین هزینه یک خانه در مونترآل، علیرغم جمعیت زیاد شهر، کمتر از ۲۰۰۰۰۰ دلار است. این مسئله مونترآل را یکی از ارزان قیمت ترین شهرها در نوع خودش در آمریکای شمالی می سازد. حتی ارزان تر از آن، خانه در مرکز این استان ، کبک سیتی، به طور میانگین %۳۵ کمتر از مشابه آن در مونترآل قیمت دارد. علیرغم بالا رفتن ناگهانی قیمت املاک و مستغلات، هزینه اجاره به طور قابل توجهی در مونترآل و کبک سیتی پایین مانده است. اگرچه میانگین درصد درآمدهای خانواده که صرف هزینه های مالیات بر ملک می شود کمی بالاتر از میانگین کانادایی است که از %۱۷ تا %۳۵ بنا به نوع خانه تغییر می کند.

 

تحصیلات در کبک:

کبک جایگاه ارزانترین و وسیع ترین سیستم آموزشی در آمریکای شمالی است. براساس قانون کانادا تمام شهروندان زیر ۲۰ سال موظف به تحصیل تا پایان دبیرستان بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای می باشند. کبک دارای مدارس ابتدایی و دبیرستان با هزینه عمومی است که به زبان انگلیسی و فرانسه تدریس می کنند. هرچند که طبق مقررات زبان فرانسه کبک، دانش آموزان باید به مدارس فرانسه زبان بروند مگر آنکه خودشان یا والدینشان و یا خواهر و برادرانشان قبلا در مدارس انگلیسی زبان بوده باشند. این قانون بخشی از تلاش برای حفظ زبان فرانسه در کبک ،در میان یک کشور که اکثریت آن انگلیسی زبان هستند، می باشد. تمام مدارس فرانسه زبان، انگلیسی را به عنوان زبان دوم از پایه اول شروع می کنند. این قانون در مورد مدارس خصوصی کبک اعمال نمی شود. این استان بالاترین درصد حضور در مدارس خصوصی را نسبت به سایر استان های کانادا دارد.

سیستم مدارس عمومی کبک در کانادا بی نظیر است. در حالی که اکثر استان های کانادا تحصیل با هزینه عمومی را تا پایان پایه دوازده ارائه می دهند، دانش آموزان دبیرستانی کبک، دیپلم خود را در پایه ۱۱ اخذ می کنند. پس از پایان دبیرستان، دانش آموزان کبک ممکن است پیش دانشگاهی رایگان بگذرانند یا تصمیم به گذراندن برنامه های شغلی که در سیستم سی ای جی ای پی استان ارائه می شود، بگیرند.در این مدارس با هزینه رایگان، می توان برنامه دو ساله پیش دانشگاهی یا برنامه سه ساله شغلی برای دیپلم را پی گرفت. کبک به این دلیل این ساختار را برای سیستم آموزشی انتخاب کرده است که اطمینان یابد حداقل مقداری از تحصیلات بعد از دبیرستان به طور عمومی در دسترس همگان است.

سیستم دانشگاهها در کبک شامل شبکه ای از موسسات است که تحصیلات کلاسی-جهانی را به هر دو زبان ارائه می دهند.مونترآل خود جایگاه چهار دانشگاه بزرگ است که به این علت دارای بالاترین درصد دانشجویان در جمعیت خود نسبت به هر شهر اصلی دیگری در آمریکای شمالی به جز بوستون است.برجسته ترین آن ها دانشگاه مک گیل و دانشگاه مونترآل هستند که در سراسر جهان به خاطر بورسیه و تحقیقات خود مشهورند و تعداد زیادی از برندگان جایزه نوبل در این دانشگاه ها تحصیل کرده اند. به علاوه، دانشگاه کونکوردیا و بی شاپ و ل یونیورسیتی دلاوال برنامه های رقابتی و بسیار عالی ارائه می دهند. میانگین میزان پرداختی دانشجویان کبکی کمترین مقدار درسراسر کانادا می باشد لازم به ذکر است که این استان تعداد زیادی برنامه کمک  آموزشی نیز ارائه می دهد.

 

خدمات درمانی در استان کبک:

طبق قانون کانادا، همه استان ها و شهرها باید مراقبت های بهداشتی همگانی و عمومی رایگان برای همه شهروندان و افرادی که مقیم قانونی کانادا هستند، فراهم سازند. به بیان دیگر اکثر خدمات بهداشتی در کانادا بدون پرداخت هیچ هزینه ای از سوی بیمار، ارائه می شود. پروسه های مشخصی که به هیچ وجه ضروری نیستند ( مانند جراحی های انتخابی زیبایی و تعدادی از پروسه های درمانی دندان) معمولا مشمول آن نمی شوند ولی لیست خدمات عمومی از استانی به استان دیگر متفاوت است. مراقبت های بهداشتی در کبک به صورت همگانی برای همه افراد مقیم بدون هیچ هزینه ای در دسترس است. برنامه مراقبت بهداشتی کبک تمامی هزینه های خدمات درمانی برای شهروندان و اکثر مقیم های دائم در کبک را تامین می کند. این برنامه شامل آزمایش های پزشکی، تست دارو، مراقبت های اورژانسی، مراقبت های بیمارستانی و مراقبت های اورژانسی دندانی می شود.

 

فرهنگ استان کبک:

کبک جایگاه فرهنگی باطراوت است که نقش مهمی در جذب بازدیدکنندگان از کانادا و سراسر جهان ایفا می کند. از یک طرف، تلاش های بسیار زیاد برای زنده نگاه داشتن میراث فرانسوی استان ،این اطمینان را به وجود می آورد که در آنجا هنر، آشپزی، و امور فرهنگی بی نظیر درجهان رونق داشته باشد. به علاوه، مهاجرت از سراسر جهان به این استان به ایجاد جامعه ای چند فرهنگی کمک کرده است.این دو عامل با هم ترکیب می شوند تا فرهنگی شکوفا را به وجود آورند که برای هرکس، چیزی برای ارائه دارد.

کبک سیتی که مرکز سیاسی و اداری استان می باشد، چند بخش محافظت شده تاریخی در آمریکای شمالی دارد. شهر باستانی به عنوان بخش میراث جهانی توسط یونسکو شناخته می شود. در طول راه سنگفرش شده تاریخی ، شهر مدرنی که خانه بسیاری از رهبران آکادمیک و خلاق است، وجود دارد. اکثریت ساکنان کبک به زبان فرانسه صحبت می کنند.

مونترآل به عنوان بزرگترین شهر استان، در سراسر جهان به خاطر جو خاص چند فرهنگی اش معروف است.از همان ابتدا مونترآل جایگاهی برای انجمن های بزرگ به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه بود و آن را به یک شهر دو زبانه واقعی مبدل ساخت. به علاوه در طول زمان مونترآل به صدها مهاجر به عنوان یکی از مقاصد بسیار خوب برای افراد تازه وارد در کانادا خوش آمد گفته است.نقش این افراد در فرهنگ مونترآل را می توان به راحتی هنگامی که در خیابان شهر قدم می زنید، ببینید.جایی که می توان موزاییک هایی از فرهنگ های تمام دنیا مشاهده کرد.

مونترآل به شهر فستیوال ها مشهور است و هرساله میزبان تعداد زیادی برنامه است که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می کند.در حالی که زمستان مونترآل می تواند سرد باشد، مونترآلی ها خوشحالی شان از بودن خورشید را با انجام حداکثر فعالیت در خارج از خانه  با فستیوال های خیابانی، کنسرت ها و بسیاری فعالیت های دیگر نشان می دهند.در میان این برنامه ها، فستیوال کمدی فقط برای خنده، فستیوال جاز بین المللی مونترآل و پریکس بزرگ کانادایی نمونه هایی از برنامه های مشهور در دنیا هستند که اجراکنندگان و قهرمانان بزرگ جهان را جذب می کنند.

 

دولت کبک:

دولت کانادا به شیوه ی فدرال کار می کند بدین صورت که بر امور مشخصی که متعلق به دولت ملی در اوتاوا می باشد نظارت داشته و دیگر امور در کنترل دولت های استانی می باشد. استان کبک برای خود مجلسی دارد که بر اساس انتخاباتی دموکراتیک تشکیل می شود و به مجمع ملی کبک معروف می باشد و در مرکز استان کبک یعنی کبک سیتی واقع شده است. مجمع ملی کبک ۱۲۵ عضو منتخب دارد که هر یک نماینده ی منافع منطقه ی جغرافیایی خاصی می باشند.

بعنوان یکی از استانهای تامین کننده ی بودجه ی کانادا و تنها استانی که اکثریت آن را فرانسوی زبان ها تشکیل می دهند، دولت استانی کبک کنترل بسیار زیادی بر امور خود دارد. نمونه ای از این مسئله، کنترل دولت کبک بر انتخاب مهاجرانی که در آن زندگی می کنند می باشد. در دهه های اخیر دولت کبک از قدرت خود برای کمک به تقویت فرهنگ منحصر بفرد استان استفاده نموده است از جمله تصویب قوانینی که افراد را به انجام فعالیتهای اقتصادی در فرانسه تشویق می کنند. اگرچه  این استان در سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۵ رفراندوم هایی را درباره ی امکان جدایی از کانادا برگزار نمود، اما در هر دوی آنها مردم کبک به باقی ماندن بعنوان بخشی از کانادا رای دادند. در سالهای اخیر حاکمیت یک مسئله ی مهم سیاسی نبوده است و احتمال بسیار اندکی وجود دارد که در آینده ای نزدیکی بار دیگر مطرح شود.

 

مهاجرت به کبک:

همانطور که در صفحه کانادا در این وب سایت ذکر شده برنامه های اقامت دائم دولت کبک به شرح زیر می باشد: