تاثیر دستور جدید ترامپ بر برخی از افراد دارای اقامت دائم کانادا

 

برخی از افراد که اقامت دائم کانادا را دارند ممکن است طبق دستور اخیر ترامپ از ورود به ایالات متحده منع شوند

 

پس از صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر عدم ورود شهروندان شش کشور خاص به این کشور، ممکن است از ورود شهروندان این شش کشور که اقامت دائمی کانادا را دارند نیز ممانعت به عمل آید.

ترامپ در روز 6 مارس این دستور را امضا کرد، هر چند که اجرای آن 16 مارچ خواهد بود. طبق این دستور، ثبت تقاضای ویزا برای شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت 90 روز مسدود می گردد. این دستور همچنین ورود پناهندگان به این کشور را به مدت 120 روز مسدود می کند.

سیتیزن های دارای تابعیت دوگانه یکی از این کشورها که دارای گذرنامه ای غیر از این کشورها هستند از این ممنوعیت معاف می شوند. این امر به این معنی است که سیتیزن های دوگانه با تابعیت کانادایی می توانند به طور معمول به ایالات متحده سفر کنند، اما وضعیت رزیدنت هایی که اقامت دائم دارند همچنان در هاله ای از ابهام است.

این دستور به صراحت اعلام می کند که رزیدنت کانادا باید  برای "لغو" کردن این دستور (waiver) تقاضایی ارائه دهد که این تقاضا ممکن است به صورت موردی و با نظر یک افسر کنسول و یا یک مقام گمرکی و حفاظت مرزی مورد پذیرش قرار گیرد. این سیاست نسبت به طیف وسیعی از افراد اعمال می گردد، مثلا اگر یک تبعه ی خارجی که اقامت کانادایی دارد و در مکانی داخل کانادا تقاضای ویزا دهد مشمول این دستور قرار می گیرد.

هنوز مشخص نیست چگونه این سیاست در مورد رزیدنت های دائم کانادایی اعمال خواهد شد. اخیرا هیچگونه نشانه ی رسمی مبنی بر اینکه آیا این سیاست همواره در کنسولگری های سراسر کانادا اعمال می شود یا خیر وجود ندارد.    

روز دوشنبه، 6 مارچ، سخنگوی سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا بیان داشت که "کانادا با همتایان آمریکایی خود وارد مذاکره خواهد شد تا تاثیرات این دستور را بر روی سیتیزن ها و رزیدنت های دائمی و موقت کانادا مشخص سازد."

پس از اینکه دستور اخیر مهاجرتی ایالات متحده امضا شد و در 27 ژانویه به اجرا در آمد، وزیر مهاجرت کانادا، احمد حسین، از همان ابتدا به رزیدنت های دائمی کانادا که ویزای معتبر آمریکایی دارند اطمینان داد که حق آنها برای سفر به آمریکا متاثر از این قانون نخواهد بود. با این حال، به سرعت مشخص شد که چنین اطمینانی از جانب برخی افسران مرزی ایالات متحده برآورده نشده است.

دستور ترامپ با چالشهایی در دادگاه های متعدد روبرو شد که اوج آن قاضی فدرال دادگاه سیاتل  به نام جمیز روبارت بود که حکمی مبنی بر ممنوعیت موقت این دستور صادر کرد. یک دادگاه عالی در سان فرانسیسکو نیز تصمیم قاضی روبارت را تایید کرد. پس از آن ترامپ بجای اجرای دوباره این دستور، تصمیم به صدور دستوری جدید گرفت.