تغییر در پرونده های اسپانسرشیپ خانوادگی

تغییر در نحوه پذیرش و رسیدگی به پرونده های اسپانسرشیپ خانوادگی برای پدر و مادرها

بر اساس اعلام وزارت مهاجرت کانادا در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ (۲۴ آذر ۱۳۹۵)، پذیرش پرونده های اسپانسرشیپ خانوادگی برای والدین از سال ۲۰۱۷ تغییر خواهد کرد. در سیستم جدید متقاضیان باید در ظرف مدت ۳۰ روز علاقه خود را برای اسپانسر کردن والدین به صورت آنلاین ثبت کرده و در صورت دریافت دعوتنامه رسمی از دولت کانادا، پرونده نهایی را برای اسپانسر کردن والدین سابمیت نهایی نمایند.

تحت برنامه اسپانسرشیپ والدین، مقیمان دائم و شهروندان کانادا می توانند والدین یا پدربزرگ و مادر بزرگ خود را جهت اخذ اقامت دائم کانادا اسپانسر نمایند. متقاضیانی که خواهان اسپانسرکردن والدین خود هستند باید ابتدا یک فرم آنلاین جهت ثبت علاقه خود برای اسپانسرشیپ را پر کنند. این فرم از تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۷ (۱۴ دی ۱۳۹۵) تا روز ۲ فوریه ۲۰۱۷ (۱۴ بهمن ۱۳۹۵) در اختیار متقاضیان خواهد بود.

پس از گذشت ۳۰ روز، وزارت مهاجرت کانادا تعداد ۱۰۰۰۰ پرونده را به صورت قرعه کشی انتخاب کرده و دعوتنامه ای جهت سابمیت کردن پرونده به متقاضی ارسال می کند. متقاضیانی که دعوتنامه ای دریافت نکنند و در قرعه کشی انتخاب نشوند ، می توانند مجدداً در سال ۲۰۱۸ وارد قرعه کشی شوند.

متقاضیانی که در قرعه کشی در آمده و دعوتنامه را از وزارت مهاجرت دریافت می کنند ، باید ظرف حداکثر ۹۰ روز پرونده کامل را سابمیت کنند. در پرونده کامل متقاضیان باید برگه های پرداخت مالیات ۳ سال گذشته، مدارک شغلی، مدنی و توانایی مالی خود را سابمیت نمایند.

دلیل اصلی تغییر در سیستم پذیرش این گونه پرونده ها، تعداد زیاد متقاضیان می باشد. در سال ۲۰۱۴، تعداد ۱۴۰۰۰ پرونده ظرف تنها ۵ روز به دست وزارت مهاجرت رسید که تنها ۱۰۰۰۰ پرونده پذیرش و ۴۰۰۰ پرونده برگشت داده شد. در سال گذشته متقاضیان باید تمام تلاش خود را می کردند که پرونده آن ها در یک یا دو روز اول بازگشایی برنامه به دست اداره پذیرش پرونده می رسید تا از پذیرش آن مطمئن شوند.

لیکن با این تغییر در سیستم، تمامی متقاضیان فرصت خواهند داشت که در ظرف ۳۰ روز به صورت عادلانه تمامی فرم ها را پرکرده و در قرعه کشی شرکت نمایند.

شرایط اسپانسر کردن والدین:

مقیمان دائم و شهروندان کانادا که تمایل به اسپانسر کردن والدین یا پدربزرگ و مادر بزرگ خود جهت اخذ اقامت دائم کانادا دارند، باید شرایط زیر را دارا باشند:

– داراری اقامت دائم (PR) یا شهروندی کانادا؛

– حداقل 18 سال سن؛

– دارای حداقل درآمد در ۳ سال گذشته. این درآمد براساس تعداد اعضا خانواده متقاضی مشخص می شود:

در محاسبه تعداد نفرات، متقاضی باید اعضای خانواده خود را با تعداد کسانی که اسپانسر می شوند جمع کند. برای مثال یک خانواده ۴ نفری در کانادا که تمایل به اسپانسر کردن پدربزرگ و مادربزرگ پدری یا مادری دارند مجموعاً ۶ نفر خواهند شد. همچنین این در آمد، میزان حقوق متقاضی قبل از مالیات و کسورات دیگر می باشد. متقاضیان متأهل می توانند درآمد خود و همسر را با هم جمع کرده تا حداقل درآمد مورد نیاز را اثبات نمایند.

لازم به یادآوری است که متقاضیانی که در قرعه کشی انتخاب نشوند یا شرایط اسپانسر کردن والدین را نداشته باشند، می توانند برای سوپر ویزا برای والدین اقدام نمایند. با دریافت سوپر ویزای ۱۰ ساله والدین می توانند به کرات وارد کانادا شده و پس از هر ورود ۲ سال در خاک کانادا زندگی نمایند.