ماتریکس امتیاز بندی برای کار آفرینی در مانیتوبا

ماتریکس امتیاز بندی برای برنامه سرمایه گذاری مانیتوبا (کار آفرینی مانیتوبا): (قسمت چهارم)

ماتریکس امتیاز بندی (جدول امتیاز بندی) برای ارزیابی شرایط فرد متقاضی جهت استقرار در مانیتوبا و آغاز یک فعالیت اقتصادی استفاده می شود. جهت گزینش، فرد متقاضی بایستی بتواند برطبق این ماتریکس حداقل امتیاز ۶۰ (از حداکثر ۱۰۰) را بدست آورد.

نکتهٔ فوق العاده  مهم در برنامهٔ سرمایه‌گذاری مانیتوبا این هست که با داشتن ۶۰ امتیاز، متقاضیان میتوانند در خواست علاقه به مهاجرت خود را در سازمان مهاجرت مانیتوبا ثبت کنند (EOI)، لیکن داشتن ۶۰ امتیاز هیچ گونه تضمینی برای دریافت نامهٔ رسمی‌ از سازمان مهاجرت مانیتوبا برای ارائه مدارک نخواهد بود.

سازمان مهاجرت مانیتوبا هر چند هفته یک بار متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند از مجموعه متقاضیان انتخاب می‌کند. نکتهٔ مهم این هست که تا کنون تمام متقاضیان انتخاب شده بیش از ۸۳ امتیاز داشته اند. این به این معنی‌ هست که شما با داشتن ۶۰ امتیاز، هر چند که میتوانید به مجموعه متقاضیان وارد شوید، شانسی برای دریافت نامهٔ رسمی‌ جهت تکمیل پرونده نخواهید داشت. در این صورت در خواست شما (ابراز علاقه شما جهت مهاجرت به مانیتوبا (EOI) به صورت خودکار پس از گذشت ۱ سال از مجموعه متقاضیان حذف خواهد شد.

با در نظر گرفتن این نکته، بسیار مهم هست که شما با استفاده از جداول پائین، حتما بیش از ۸۳ امتیاز کسب کنید. همان طور که در ادامه این مطلب خواهید دید، این بدین معنی‌ هست که اکثر متقاضیان به نمرهٔ زبان آیلتس ۴ و انجام یک دیدار تحقیقاتی‌ از مانیتوبا نیاز دارند.

1- سن (حداکثر ۱۵ امتیاز)

سن

امتیاز

زیر ۲۱ سال

۰

۲۱ تا ۲۴ سال

۵

۲۵ تا ۲۹ سال

۱۰

۳۰ تا ۴۴ سال

۱۵

۴۵ تا ۴۹ سال

۱۰

۵۰ تا ۵۴ سال

۵

بالاتر از ۵۴ سال

۰

2- وضعیت شغلی (حداکثر ۱۵ امتیاز)

امتیاز

مالک و مدیر کسب و کار (بیشتر از ۵۰% مالکیت )

۱۵

مالک و مدیر کسب و کار (بین ۲۰% تا ۵۰% مالکیت)

۱۲

مدیر ارشد

۱۰

 

  • فرد متقاضی جهت دریافت امتیاز مالک کسب و کار، بایستی دارای حداقل ۳ سال تجربه مالکیت کسب و کار درطی ۵ سال گذشته باشد.
  • درصورتی که فرد متقاضی دارای مالکیت چندین کسب و کار باشد، تنها درصد مالکیت کسب و کاراصلی، در این معیار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • در صورتی که همسر شما در کسب و کار مورد نظر دارای سهام باشد، درصد مالکیت شما و همسرتان، مجموعاً در این معیار، حساب می شود.
  • در صورتی دارا بودن کمتر از ۲۰% سهام مالکیت یک کسب و کار، بایستی در سمت مدیر ارشد باشید تا برای برنامه کسب و کار مانیتوبا تعیین صلاحیت شوید.

3- تجربه کاری (حداکثر ۱۵ امتیاز)

مدت زمان تجربه کاری

امتیاز

بالای ۱۰ سال

۱۵

۶ تا ۱۰ سال

۱۰

۳ تا ۶ سال

۵

  • مدت زمان تجربه کاری در برنامه کسب و کار مانیتوبا، تنها برای مدیریت ارشد و یا مالکیت کسب و کار محسوب می شود. به عنوان مثال به تجربه مدیریتی در سطح متوسطه و یا آغازین و تجربه مالکیت کسب و کار از نوع خود اشتغالی، امتیازی تحت این معیار تعلق نمی گیرد.

4- ارزش دارایی (حداکثر ۱۵ امتیاز)

کل ارزش دارایی

امتیاز

۳۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ دلار

۸

بالاتر از ۵۰۰۰۰۰ تا یک میلیون دلار

۱۰

۱ تا ۱.۵ میلیون دلار

۱۲

۱.۵ تا ۲ میلیون دلار

۱۳

۲ تا ۲.۵ میلیون دلار

۱۴

بالاتراز ۲.۵ میلیون دلار

۱۵

5- مهارت در زبان انگلیسی و/یا فرانسه (حداکثر ۲۰ امتیاز)

توضیح

مدرک CLB/NCLC یا نمره آزمون زبان معادل

امتیاز

نداشتن مهارت و یا داشتن مهارت اندک در زبان انگلیسی/ فرانسه

کمتر از ۴

۰

مهارت زبانی در حد متوسط و یا داشتن مقداری مهارت درانگلیسی/فرانسه به گونه ای که بتوانید تقریباً به خوبی در هر موقعیتی ارتباط برقرار کنید.

۴ تا ۶

۱۵

دارای مهارت بالاتر زبان و یا اینکه بتواند در حد مطلوب ارتباط برقرار کرده و به راحتی‌ به انگلیسی/ فرانسه صحبت کنید.

بالای ۶

۲۰

برای اینکه بتوانید در این بخش امتیاز کسب کنید، فرد متقاضی بایستی نتایج آزمون زبان یک موسسه زبان مورد تأیید را به عنوان اثبات مهارت زبان ارائه دهد. (نمره آزمون IELTS و یا نمره آزمون زبان معادل )

آزمون های زبان پذیرفته شده به وسیله برنامه استانی مانیتوبا:

دو موسسه جهت آزمون زبان مورد تأیید برنامه استانی مانیتوبا است – سیستم آزمون بین المللی زبان (IELTS) General و موسسه (CELPIP)-General (که تنها در کانادا موجود است). این موسسات دقیقاً همان سازمان ها و تست هایی هستند که به وسیله سازمان مهاجرپذیری کانادا استفاده میشوند.

از زمان شرکت فرد متقاضی در یکی از آزمون ها، در هنگام ارائه درخواست (EOI) برای برنامه سرمایه گذاری مانیتوبا ، نبایستی بیشتر از دوسال گذشته باشد و اسناد رسمی آن به عنوان مدارک مورد نیاز به همراه درخواست برنامه سرمایه گذاری مانیتوبا بایستی ارسال شود.
براساس سطح CLB، به متقاضیان امتیاز هایی تعلق می گیرد. برنامه سرمایه گذاری مانیتوبا از جدول زیر برای تعیین سطح CLB از نتایج آزمون زبان استفاده می کند.

NCLC معیارهای سنجش زبان در کانادا (CLB)

فرد متقاضی بایستی نتایج یکی از آزمون های TEF ( (compréhension écrite; compréhension orale; expression écrite; expression orale را به عنوان اثبات مهارت در زبان فرانسه ارائه دهد.

6- امتیاز دهی جهت استقرار درکانادا (یک فرد متقاضی تنها می تواند با داشتن شرایط زیر تا ۲۰ امتیاز کسب کند)

امتیازها

فرد متقاضی از استان مانیتوبا برای حداقل ۵ روز کاری متوالی، دیدن کرده است و تحقیقاتی در زمینه مرتبط با سرمایه گذاری  و سبک زندگی انجام داده است.

۱۵

فرد متقاضی دارای خویشاوندی نزدیک بوده که برای بیش از یک سال در مانیتوبا اقامت دارد.

۵

فرزند فرد متقاضی در یک موسسه تحصیلی معتبر در مانیتوبا برای حداقل ۶ ماه قبل از ارائه درخواست گزینش ثبت نام شده باشد. و هم اکنون در حال ادامه تحصیلات آکادمیک و یا طی دوره آموزشی حرفه ای و مرتبط با کسب و کاربه صورت تمام وقت باشد.

۵

همسر شما دارای مهارت زبانی بالا باشد (امتیازCLB 5 و یا بالاتر ).

۱۰

تحصیل و یا تجربه کاری قبلی در مانیتوبا:

شما و یا همسر شما برای حداقل یک سال به صورت تمام وقت در یک موسسه متوسطه در مانیتوبا تحصیل کرده باشد. شما و یا همسرتان بایستی با داشتن اقامت معتبرو پس از ۱۷ سالگی شما، این دوره تحصیلی را گذرانده باشد.

یا

فرد متقاضی و یا همسر فرد متقاضی دارای حداقل ۶ ماه تجربه کاری تمام وقت در مانیتوبا باشد. افراد متقاضی بایستی یک استشهاد یا مدرکی از کارفرمای خود به همراه یک کپی از اجازه کار ارائه دهند.

۵

  • دیداراز مانیتوبا نبایستی بیشتر از یک سال قبل از ارائه EOI انجام شده باشد.
  • فامیل نزدیک بایستی یک شهروند کانادایی و یا مقیم دائم بوده که برای بیش از یک سال در مانیتوبا اقامت داشته است. فامیل نزدیک شامل خواهر/ برادر، عمو/ عمه/ خاله/ دایی، خواهرزاده/برادرزاده، پدربزرگ و مادربزرگ و یا فرزندان عمو/ عمه/ خاله/ دایی هستند. نسبت فامیلی فرد متقاضی با فامیل نزدیک بایستی اثبات شود. اگر فامیل نزدیک شما بیشتر ازیک سال در مانیتوبا زندگی کرده است، مدارک کاری و اقامتی فرد بایستی ارائه شود. (گواهی کاری، گواهی اقامتی  Canada Revenue Agency Notice of Assessment وغیره)
  • فرد متقاضی بایستی مدارکی مبنی بر ثبت نام فرزندانش در یک موسسه معتبر تحصیلی کانادا ارائه دهد.
  • فرد متقاضی قادر خواهد بود تا حداکثر امتیاز ترکیبی تا ۲۰ را برای این ملاک ارزیابی بدست آورد.