نگاهی مختصر به کشور کانادا

جغرافیا و آب و هوا کانادا:

کانادا دومین کشور پهناور دنیا با مساحت ۱۰ میلیون کیلومتر مربع می باشد. کانادا از سه سمت با سه اقیانوس هم مرز می باشد: اقیانوس اطلس در شرق، اقیانوس آرام در غرب، اقیانوس قطب شمالی در شمال. روی هم رفته کشور کانادا ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر مرز ساحلی دارد. کشور کانادا دو مرز زمینی با کشور آمریکا دارد : یک مرز بسیار طولانی در جنوب و یک مرز در قسمت شمال غربی با ایالت آلاسکا.

به علت مساحت فوق العاده زیاد، کشور کانادا دارای تعداد بسیار متنوعی از مناظر طبیعی و اقلیمی می باشد. این کشور دارای رشته کوههای مرتفع، جنگل های وسیع با پوشش گیاهی متنوع، سرزمین های یخ بندان و تعداد زیادی دریاچه و رودخانه می باشد.

در قسمت جنوبی کشور کانادا که اکثر جمعیت در آن زندگی می کنند به صورت معمول چهار فصل وجود دارد.

– فصل تابستان از ماه ژوئن تا سپتامبر می باشد و معمولا دمای هوا بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد متغیر است. در قسمتهای جنوبی استان انتاریو و کبک معمولا هوا بسیار مرطوب و شرجی می شود.

– دو فصل بهار و پائیز معمولا به صورت کوتاه بوده و دوره ای برای گرمتر شدن یا سردتر شدن هوا برای تابستان و زمستان می باشند. معمولا در این دو فصل بیشترین میزان باران وجود دارد.

– فصل زمستان در کانادا معمولا بسیار سرد و در اکثر مواقع  دما زیر صفر درجه می باشد. قسمت وسیعی از کشور حتی تا ماه های مارس و آوریل با برف و یخ پوشیده می شود. تنها استثناء در کانادا قسمت جنوبی استان بریتیش کلمبیا است که معمولا دمای هوا در فصل زمستان بالای صفر درجه می ماند.

توصیه ما به هم وطنان ایرانی که در فصل پائیز و یا زمستان عازم کانادا می باشند این است که حتما لباس گرم، ژاکت و کفش مناسب با خود برده تا آمادگی لازم برای تجربه اولین زمستان در کانادا را داشته باشند.

 

شهر ها، استان ها و مناطق:

شهر اتاوا پایتخت کانادا، در کنار رودخانه اتاوا در مرز دو استان انتاریو و کبک واقع شده است. این شهر چهارمین شهر بزرگ کانادا می باشد.

کشور کانادا دارای ۱۰ استان و ۳ ناحیه می باشد. استان ها و ناحیه های کانادا معمولا در ۵ منطقه طبقه بندی می شوند.

سه شهر بزرگ کانادا تورنتو، مونترال و ونکوور می باشند. جمعیت این شهرها روی هم رفته ۱۰ میلیون نفر می باشد که حدود ۳۰٪ کل جمعیت کانادا می باشد.

جمعیت کشور کانادا به صورت ناهمگن پخش شده است. اکثر جمعیت کانادا به علت فاکتورهایی از قبیل اقتصاد، آب و هوا و تاریخی در قسمت های جنوبی استان های کبک، انتاریو، بریتیش کلمبیا و آلبرتا زندگی می کنند. اکثر قسمتهای شمالی کشور به دلیل سردی فوق العاده هوا و یخ بندان جمعیت کمی دارد.

 

مردم کانادا:

براساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۱، کشور کانادا ۳۳.۴ میلیون نفر جمعیت دارد. به عنوان یک کشور، کانادا توسط سه گروه بومیان کانادا، فرانسوی ها و بریتیش ها بنیان گذاری شده است. هر چند در طول تاریخ، مهاجرت نقش بسیار گسترده ای در توزیع جمعیت و قومی کانادا داشته است.

 

بنیان گذاران کانادا:

بومیان کانادا، گروهی از مردم می باشند که اجداد آنها قبل از ورود اروپائیان به کانادا در آنجا زندگی می کردند. بومیان کانادا امروزه در شهرهای مختلف کانادا و محله های مخصوص به خود زندگی می کنند. این مردم دارای آداب و فرهنگ بسیار جالبی بوده و نقش بسیار مهمی در فرهنگ و جامعه کانادا بازی می کنند.

فرانسوی ها در حدود ۴۰۰ سال پیش به کشور کانادا وارد شدند و اکثر آنها در مناطق شرقی کشور و استان کبک زندگی می کنند. مردم استان کبک اکثرا ریشه فرانسوی دارند که اجداد آنها در سال های ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ وارد کانادا شده اند. این مردم تا به امروز فرهنگ، زبان و سنت های فرانسوی خود را کاملا حفظ کرده اند.

اکثر مردم انگلیسی زبان کانادا دارای ریشه انگلیسی، ولزی، اسکاتلندی و ایرلندی می باشند که اجداد آن ها مردم عادی، سربازان و بازرگانانی بوده اند که از قرن ۱۷ تا قرن ۲۰ به کانادا مهاجرت کرده اند. این گروه  از مهاجران با خود سنتهای بسیاری را از بریتانیا آورده اند. حتی تا به امروز سیستم سلطنتی، حکومتی، قانون گذاری و حقوقی کانادا شبیه به کشور بریتانیا می باشد.

 

اقتصاد کانادا:

اقتصاد آزاد کانادا شامل ۳ نوع صنعت می شود:

۱- صنایع خدماتی : این گونه صنایع شامل هزاران شغل در زمینه های حمل و نقل، آموزش، خدمات پزشکی، ساخت و ساز، بانکی، ارتباطی، توزیع کالا، توریستی و دولتی می باشد. بیش از ٪۷۵  از جمعیت کانادا در صنایع خدماتی کار می کنند.

۲- صنایع تولیدی : این گونه صنایع به تولید هرگونه کالا برای توزیع و فروش در داخل و خارج از کشور مشغول می باشند. صنایع تولیدی کانادا شامل کاغذ، تکنولوژی پیشرفته، تجهیزات هوا و فضا، خودرو سازی، ماشین آلات، غذا، لباس و سایر صنایع می باشد. بزرگترین شریک تجاری کانادا، کشور آمریکا است.

3- صنایع منابع طبیعی : این گونه صنایع شامل جنگل داری، ماهیگیری، کشاورزی، معدنی و انرژی می باشد. این صنایع نقش بسیار پر رنگی در تاریخ و پیشرفت کانادا داشته اند. تا به امروز بخش وسیعی از اقتصاد کانادا به منابع طبیعی وابسته بوده و قسمت اعظم صادرات کانادا، منابع طبیعی مانند گاز، نفت و مواد معدنی می باشد.

 

دولت کانادا :

سیستم دولتی کانادا دارای سه شاخصه مهم است :

۱- سلطنت مشروطه

۲- دموکراسی پارلمانی 

۳- کشور فدرال

کشور کانادا دارای سه سطح دولتی فدرال، استانی و شهری می باشد.

هر کدام از این سطوح دولتی دارای مسئولیت و نقش های متفاوت در کشور می باشند.

 

دولت فدرال :

دولت فدرال کانادا در شهر اتاوا که پایتخت کانادا است واقع شده است. دولت فدرال مسئول امور ملی و بین المللی از قبیل امنیت ملی، امور خارجه، ارزی، بانکی، مالیاتی، پستی، حمل و نقل، خطوط ریل آهن، تلفن، خطوط لوله آب و انرژی و حقوق جزائی و کیفری می باشد.

به صورت کلی دولت فدرال مسئولیت اموری را بر عهده دارد که متوجه کل کشور می باشد. مسئول دولت فدرال کانادا نخست وزیر کشور است.

 

دولتهای استانی و ناحیه ای :

کشور کانادا دارای ۱۰ استان و ۳ ناحیه می باشد. هر استان دارای دولت مخصوص به خود بوده که رئیس آن به عنوان فرماندار عمل می کند و از طریق انتخابات برگزیده می شود. دولت های استانی قادر به تغییر قوانین مربوط به خود استان و کنترل داخل استان می باشند. دولتهای استانی به صورت معمول مسئول آموزش، بیمه پزشکی و قوانین راهنمائی و رانندگی استان می باشند. در برخی از زمینه ها مانند کشاورزی، منابع طبیعی و مهاجرت دولتهای استانی و فدرال کانادا وظایف مشترکی را دارند.

 

دولتهای شهری :

این سطح از دولت مسئول کنترل شهرها و روستاهای استان می باشد. دولتهای شهری مسئولیتهایی از قبیل حمل و نقل عمومی، خدمات آتش نشانی، پلیس، استفاده از زمین های شهری، کتابخانه، پارکها، جاده ها و پارکینگ ها را بر عهده دارند. رئیس دولتهای شهری، شهردار می باشد.

 

دموکراسی پارلمانی :

پارلمان کانادا از ۳ بخش تشکیل شده است : ۱- ملکه   ۲- سنا  ۳- مجلس عوام

در انتخابات کانادا مردم نمایندگان خود را برای مجلس عوام انتخاب می کنند. نمایندگان دولتهای استانی و شهری هم از طریق انتخاب برگزیده می شوند.

 

سلطنت مشروطه :

کشور کانادا به صورت سلطنت مشروطه می باشد. به این مفهوم که ملکه الیزابت دوم رئیس کشور کانادا و نخست وزیر رئیس دولت آن می باشد.

ملکه الیزابت دوم همچنین به عنوان رئیس کشورهای مشترک المنافع، کانادا را به ۵۳ کشور دیگر عضو جهت همکاری در پیشرفتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متصل می کند.

نماینده ملکه در کشور کانادا، فرماندار کل و ستوان های فرماندار در ۱۰ استان می باشند. فرماندار کل با توصیه نخست وزیر کانادا برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می شود. در هر یک از ۱۰ استان کانادا، ستوان فرماندار کل نماینده ملکه است.

 

حقوق و آزادی شما در کانادا :

در کشور کانادا، دولت فدرال و دولتهای استانی و ناحیه ای قوانین زیادی را جهت حفظ حقوق و آزادی مردم کانادا وضع کرده اند. سابقه آزادی در کشور کانادا به سال ۱۲۱۵ میلادی که سند آزادی آن توسط پادشاه انگلستان امضاء شد بر می گردد.

اولین منشور حقوق کانادا در سال ۱۹۶۰ توسط پارلمان کانادا تصویب شد. پس از آن در سال ۱۹۸۲ منشور حقوق و آزادی کانادا در قانون اساسی این کشور تصویب شد.

در این منشور حقوقی همه مردم کانادا از آزادی های مشخصی در چارچوب قانون برخوردار هستند و مسلما در قبال این آزادی ، همه مردم تابع قانون بوده و وظایف متقابلی را بر عهده دارند. از جمله این وظایف، اطاعت از قانون، کمک به دیگران، حفظ منابع طبیعی و تاریخی کانادا و کار کردن برای تامین مالی خود و خانواده می باشد.

 

قانون و عدالت در کانادا :

قوانین کشور کانادا همانند سایر کشورها برای برقراری نظم و آسایش در جامعه تنظیم شده اند. این قوانین به نحوه ای تنظیم شده اند که در عین احترام به حقوق شخصی، نگهبان نظم و عدالت در جامعه نیز می باشد. اجرای این گونه قوانین متوجه همه مردم و ارگانهای کانادا حتی پلیس و دولت نیز می باشد.

 

قوانین عمومی و خصوصی :

قوانین به دو دسته قوانین عمومی و خصوصی تقسیم می شوند. قوانین عمومی آن دسته از قانون هایی است که متوجه جامعه به صورت واحد می باشد. این قوانین شامل قانون کیفری، اساسی و سازمانی است. قوانین عمومی تعیین کننده و نظم دهنده روابط اشخاص با جامعه و یا سطوح مختلف دولت می باشد.

قوانین خصوصی یا مدنی : مجموعه قوانینی است که متوجه روابط اشخاص با یکدیگر می باشد. این دسته از قوانین شامل قانون های قرارداد، مالکیت املاک، خانواده و خسارت می باشد.

 

دادگاه ها :

دادگاه های کانادا وظیفه قضاوت بین مردم یا بین شخص و دولت  را دارا می باشند. این دادگاه ها در سطوح مختلف فدرال و استانی یا ناحیه ای با توجه به قوانین حاکم عمل می کنند. لازم به ذکر است که همه اختلافات به دادگاه کشیده نمی شود و در اکثر مواقع توسط مراکز حل اختلاف در هر منطقه نهایی می شوند.

 

پلیس :

وظیفه پلیس نظارت بر اجرای قوانین می باشد. در کشور کانادا، ادارات پلیس متفاوت در سطوح دولت فدرال، دولتهای استانی یا ناحیه ای و یا حتی شهرداری فعال می باشند. همانند کشور آمریکا، تلفن ضروری پلیس در کشور کانادا ۹۱۱ است.

 

خشونتهای خانوادگی و سوء استفاده از فرزندان :

در کشور کانادا، خشونتهای خانوادگی به هر نحو فیزیکی و یا جنسی کاملا غیر قانونی بوده و از مجازاتهای سنگینی برخوردار می باشند. این گونه قوانین هم محافظ زنان بوده و هم مردان. پلیس کانادا از قربانیان این گونه حوادث به صورت کامل پشتیبانی و مراقبت می کند.

همچنین نگهداری و مراقبت از فرزندان جزء مسئولیتهای قانونی والدین می باشد. تمامی والدین در کانادا براساس قانون موظف به رسیدگی به نیازهای فرزندان تا سن ۱۶ سالگی می باشند. در صورت کوتاهی در انجام این وظایف مجازاتهای سنگین متوجه والدین خواهد بود. همچنین هرگونه خشونت فیزیکی یا جنسی و یا حتی مجبور کردن فرزندان به ازدواج ناخواسته در کانادا جرم تلقی می شود.

سن قانونی تکلف فرزندان در کانادا بستگی به استان های متفاوت ۱۸ یا ۱۹ می باشد.

 

ازدواج :

کشور کانادا در میان دولتهای غربی به خانواده و بنیان آن اهمیت فوق العاده زیادی می دهد. در کشور کانادا قوانینی برای مقابله با چند همسری وجود دارد. حتی مهاجرانی که قبل از مهاجرت به کانادا دارای بیش از یک همسر باشند، تنها می توانند با یکی از آنها برای مهاجرت اقدام نمایند. همچنین ازدواج تنها با افراد مجرد یا طلاق گرفته امکان پذیر می باشد.

در کانادا ازدواج های از پیش تعیین شده یا زور کردن افراد به ازدواج ناخواسته غیرقانونی می باشد. دخترانی که توسط فشار خانواده مجبور به ازدواج یا زندگی با شخصی ناخواسته باشند می توانند با تماس با مقام های محلی از حمایت آنها برخوردار گردند.

ازدواج صوری با شهروندان یا مقیمان دائم کانادا صرفا جهت اخذ اقامت دائم کانادا غیرقانونی می باشد. این به معنی انجام ازدواج های صوری و غیرواقعی که صرفا برای اخذ اقامت کانادا می باشد است.