کانادا پنجمین پاسپورت قدرتمند جهان

کانادا در رده بندی قدرتمندی پاسپورت های کشورهای جهان مقام پنجم را به دست آورد. اما چه عواملی پاسپورتی را قدرتمند می کند و چرا باید این امر برای ما مهم باشد؟

معیار اصلی تحرک است: آزادی مسافرت و حرکت در جهان. "شاخص پاسپورت" که توسط آرتون کاپیتال خلق شده، بر اساس تعداد کشورهایی که صاحب پاسپورت بدون اخذ ویزا توانایی سفر به آن کشور را دارد تعیین می شود.

آلمان امسال در میان 94 کشوری که رده بندی شده اند مقام نخست را به دست آورد. این مقام منعکس کننده روابط دیپلماتیک مثبت آلمان با کشورهای دیگر است که به شهروندانش اجازه می دهد با آزادی به 157 کشور جهان سفر کنند. در مقابل در انتهای جدول افغانستان قرار دارد که دارندگان پاسپورتش تنها می توانند از 23 کشور بدون اخذ ویزا دیدار نمایند.

کانادا در کنار مالزی، ایرلند و نیوزیلند در مقام پنجم قرار گرفته که از امکان مسافرت آزاد به 153 کشور جهان برخوردارند. کانادایی ها امکان مسافرت بدون ویزا به 110 کشور را داشته و در بقیه 43 کشور هم می توانند ویزای این کشورها را به هنگام ورود کسب نمایند.

اما احتمالاً نکته شگفت انگیز برای کانادایی ها شاید این باشد که برخلاف تصور عمومی از کانادا به عنوان کشوری با آغوشی گشوده برای خارجی ها، کانادا به عنوان میزبان در رده ای پایین قرار می گیرد. در این رده بندی کانادا در رده 76 قرار می گیرد چرا که تنها به شهروندان 52 کشور اجازه می دهد بدون اخذ ویزا به این کشور سفر کنند.