پذیرش و ویزای دانشجویی

دفتر کاریابی بین المللی و مهاجرت جواد اکبری با همکاری دانشگاهها و کالج های کشور کانادا و انگلستان دارای سالها سابقه درخشان در اخذ پذیرش تحصیلی و کمک به دانشجویان می باشد.

در طول 3 دهۀ گذشته، دفتر جواد اکبری هزاران پروندۀ دانش آموزی و دانشجویی را با موفقیت به قبولی رسانده است.
دفتر جواد اکبری نماینده رسمی تعداد زیادی از مدارس، کالج ها و دانشگاههای کانادا می باشد که با استفاده از تیم متخصص در اخذ پذیرش می تواند در کم ترین زمان جهت اخذ پذیرش و ویزا اقدام نماید.
در طول سه سال گذشته که دولت کانادا روند درخواست ویزاهای دیداری و دانش آموزی را برای متقاضیان ایرانی تا حدودی تسهیل کرده است، تعداد زیادی از هموطنان فرزندان خود را جهت ادامه تحصیل در مقطع دبستان و دبیرستان به کانادا می فرستند.

تحصیلات دبستان و دبیرستان:

استان کبک: تحصیلات دبیرستان در استان کبک ۱۱ سال می باشد که دانش آموزان پس از پایان ۱۱ سال می توانند جهت ادامه تحصیل به کالج یا دانشگاه بروند.
از آن جایی که زبان رسمی استان کبک، زبان فرانسه می باشد، فرزندانی که دارای اقامت دائم کانادا هستند و یا پدر و مادر آنها تحت یکی از برنامه های مهاجرتی کبک اقدام به مهاجرت نموده اند، تنها حق تحصیل در مدارس دولتی فرانسه زبان را خواهند داشت. این به مفهوم این می باشد که در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی این گونه متقاضیان تنها می توانند به مدارس خصوصی بروند.

نکتۀ بسیار مهم این می باشد که این قانون شامل فرزندانی که والدین آنها تحت یکی از برنامه های مهاجرتی استان کبک اقدام کرده اند و هنوز اقامت دائم آنها تکمیل نشده است نیز می گردد.
هزینۀ تحصیل در مدارس دولتی استان کبک حدود ۸ تا ۱۲ هزار دلار در سال خواهد بود. این هزینه تنها شامل شهریه می باشد و هزینه های دیگر از قبیل اسکان و پانسیون را شامل نمی شود. استان کبک و شهر مونترال دارای مدارس انگلیسی زبان با سطح فوق العاده خوب می باشد که شهریۀ آنها از سایر استان های کانادا پائین تر می باشند. لیکن همان طور که ذکر شد تنها دانش آموزانی می توانند در این گونه مدارس ثبت نام نمایند که اقامت دائم کانادا نداشته و والدین آنها تحت هیچ یک از برنامه های مهاجرتی کبک برای اقامت دائم اقدامی نکرده باشند.

مدارس خصوصی استان کبک به زبان انگلیسی دارای شهریۀ ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار در سال هستند. هزینه پانسیون نیز در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار بسته به نوع اطاق و خوابگاه می باشد.
دانش آموزان این امکان را نیز خواهند داشت که به همراه پدر یا مادر یا هر دو به کانادا سفر کنند و در کنار آنها زندگی نمایند. لیکن نکتۀ فوق العاده مهم این می باشد که والدین در هیچ یک از استان های کانادا حق کار و کسب درآمد نخواهند داشت و تنها می توانند به همراه فرزند در کانادا در طول دورۀ تحصیل وی زندگی کنند.
نکتۀ قابل توجه دیگر این است که درخواست ویزای دانش آموزی و دانشجویی از استان کبک مستلزم گرفتن مجوز استان کبک (CAQ) می باشد که حدود ۱ ماه زمانبر خواهد بود. به همین دلیل پروسۀ دریافت ویزا برای استان کبک در مقایسه با سایر استان ها زمانبرتر خواهد بود.

سایر استان ها: دفتر جواد اکبری نمایندۀ رسمی مدارس دولتی تورنتو، یورک، اتاوا، ونکور، کوکتلم، ادمونتون و چندین شهر دیگر می باشد. شهریه این مدارس بین ۱۲ تا ۱۵ هزار است که شامل بیمه و یک سال تحصیلی می گردد. مدارس دولتی سرویس اسکان و پانسیون خصوصی ارائه نمی دهند.

لیکن دانش آموزان می توانند به یکی از 3 طریق زیر اسکان پیدا کنند.

۱- پدر و مادر: همانند استان کبک، در سایر استان ها نیز دانش آموزان می توانند به همراه پدر یا مادر و یا هر دو در طول دورۀ تحصیل زندگی کنند. لیکن باید توجه کرد که پدر و مادر حق کار و کسب درآمد نخواهند داشت و باید بیمه سلامتی شخصی خود را تهیه کنند.


۲- اقوام و دوستان:
دانش آموزان می توانند با اقوام و آشنایان خود در کانادا نیز زندگی کنند. لیکن طبق قوانین استان و مدرسه، اقوام و دوستان باید قیمی دانش آموز زیر ۱۸ یا ۱۷ سال را قبول نمایند. قیم وظیفۀ هماهنگی با مدرسه جهت پیشرفت تحصیلی فرزند و اطمینان از وضعیت ایده آل زندگی او را دارا می باشد.


۳- Home Study:
تعداد زیادی از خانواده های کانادایی پذیرای دانش آموزان خارجی در طول دورۀ تحصیل آنها می باشند. این خانواده ها، درخواست خود برای پذیرایی از دانش آموزان را به مدارس و شرکت های خصوصی مربوطه می دهند. مدرسه و مسئولین مربوطه پس از بررسی وضعیت خانواده و ارزیابی توانایی آنها برای پذیرایی از دانش آموزان، در صورت تائید یک یا تعدادی دانش آموز به این خانواده ها معرفی می کنند. هر چند که این نوع اسکان در بین متقاضیانی از کشورهای آمریکای لاتین و اروپا محبوبیت فراوانی دارد، متقاضیان ایرانی زیاد از آن استفاده نکرده اند. دلیل عمدۀ این عدم استقبال شاید به دلیل تفاوت های فرهنگی و حتی غذایی می باشد که باعث نگرانی والدین از کیفیت زندگی فرزندان است.


۴- پانسیون:
اکثر مدارس خصوصی در کانادا سرویس کامل پانسیون به متقاضیان ارائه می دهند. هزینه پانسیون در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در سال خواهد بود که بستگی به نوع اطاق، مدرسه و شهر تحصیل خواهد داشت. این به این معنا است که تحصیل در مدارس خصوصی به همراه پانسیون در کانادا حدود ۳۵ تا ۳۰ هزار دلار در سال خواهد شد که شامل همه هزینه ها از قبیل شهریه، پانسیون، بیمه، فرم مدرسه، کتاب و وعده های غذایی می باشد.

دفتر جواد اکبری در طی سالیان گذشته اولین نمایندۀ رسمی تعداد زیادی از دروس خصوصی در ایران بوده است.

تحصیلات کالج:

تحصیلات در مقاطع ۱ و ۲ ساله در کالج های کانادا در چند سال اخیر در بین متقاضیان ایرانی محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. دلیل عمدۀ این محبوبیت افزایش آمار قبولی متقاضیان برای دانشجویی در طی ۵ سال گذشته می باشد.

برای بررسی راحت تر تحصیلات کالج، موضوع را به دو دسته استان کبک و سایر استان ها تقسیم می کنیم.


استان کبک:
استان کبک دارای تعداد زیادی از کالج های خصوصی و نیمه خصوصی می باشد. تحصیلات کالج در استان کبک، حتی در میان کانادائی ها، از سایر استان ها رایج تر می باشد.
دلیل عمدۀ این مساله این می باشد که دانش آموزان پس از اتمام ۱۱ سال تحصیل در دبیرستان می توانند به کالج رفته و پس از ۲ سال تحصیل در کالج وارد بازار کار شوند. رشته های ارائه شده در کالج های استان کبک بسیار متنوع می باشند. از میان این رشته ها می توان از مکانیک خودرو، پرستاری، بهداشت، هتلداری، طراحی و مد، طراحی داخلی، کامپیوتر و برق و تعداد زیادی دیگر از رشته ها نام برد.

تحصیلات کالج در استان کبک حتی در میان دانشجویان خارجی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. دلیل عمده این محبوبیت این می باشد که تنها در استان کبک هست که می توان پس از اتمام یک سری از دوره های کالج با حداقل ۱۸۰۰ ساعت تحصیل جهت اقامت دائم اقدام نمود. جهت اقدام برای اقامت دائم پس از پایان دورۀ کالج متقاضیان باید در دو مهارت گفتاری و شنیداری نمره B2 را در زبان فرانسه کسب کنند. کسب این نمره با یادگیری فرانسه در طول دورۀ کالج به راحتی امکان پذیر می باشد. این امکان اقدام به صورت مستقیم برای اقامت دائم، مزیتی فوق العاده مهم در مقایسه با سایر استان ها می باشد. در سایر استان ها متقاضیان پس از اتمام تحصیلات کالج و یا دانشگاه مجوز کار (Work Permit) که طول آن معادل طول دورۀ تحصیل هست، دریافت می کنند.

پس از گرفتن ویزای کار متقاضیان باید حداقل ۱ سال در کانادا کار کرده تا پس از آن بتوانند برای اقامت دائم اقدام نمایند. با فرض طول دورۀ ۲ ساله کالج در کبک و سایر استان ها، متقاضیانی که تحصیلات خود را در کبک بگذرانند و بتوانند بلافاصله پس از اتمام دوره کالج زبان فرانسه را ارائه دهند، می توانند اقامت دائم خود را ۱ تا ۲ سال سریعتر از فارغ التحصیلان سایر استان ها بگیرند.
از مزیت های دیگر استان کبک، می توان به شهریه پائین تر و هزینه زندگی کمتر در این استان اشاره کرد. کمتر بودن هزینه ها در استان کبک حتی باعث شده است که تعداد زیادی از خانواده های کانادائی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان فرزندان خود را به استان کبک بفرستند. استان کبک شهرت خاصی از دید دانشجویان و تحصیلات آکادمیک دارد.


دفتر جواد اکبری
نمایندۀ رسمی اکثر کالج های معتبر استان کبک می باشد که می تواند به متقاضیان جهت اخذ پذیرش، ویزا و پس از آن اقامت دائم از طریق برنامۀ PEQ خدمت رسانی نماید.
اخذ اقامت دائم در استان کبک پس از اتمام تحصیلات تحت برنامه PEQ می باشد. متاسفانه بسیاری از متقاضیان در اثر اطلاع رسانی غلط بر این باور هستند که می توانند از ایران تحت برنامه PEQ جهت اخذ اقامت دائم اقدام نمایند. برنامه PEQ مخصوص فارغ التحصیلان استان کبک می باشد و متقاضیان جهت اقدام، پس از گذراندن یک دورۀ حداقل ۱۸۰۰ ساعته یا لیسانس یا فوق لیسانس و یا دکترا در کبک، به نمره B2 در دو مهارت شنیداری و گفتاری در زبان فرانسه نیاز دارند.


سایر استان ها:
در سایر استان ها متقاضیان می توانند در دوره های تحصیلی متفاوتی در کالج های خصوصی شرکت کنند. پس از اتمام تحصیل در کالج، متقاضیان می توانند ویزای کار (Work Permit) که طول دوره آن معادل طول دوره تحصیل هست دریافت کنند. با گرفتن ویزای کار، متقاضیان باید حداقل به مدت ۱ سال کار کرده تا بتوانند جهت اقامت دائم اقدام نمایند.

نکتۀ قابل توجه در تحصیلات کالج این می باشد که متقاضیان در حال دورۀ تحصیل می توانند تا ۲۰ ساعت در هفته به صورت قانونی کار کنند. لیکن این سابقه کار در ضمن تحصیل باعث کسب شرایط لازم جهت اخذ اقامت دائم نمی شود و متقاضیان باید ۱ سال سابقه کار مورد نیاز را حتما پس از اتمام دورۀ تحصیل کسب کنند.

سوال متداول در بین متقاضیان، شانس گرفتن ویزا با داشتن پذیرش کالج می باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت که افسر ویزا در حین بررسی پرونده دو فاکتور مهم برگشت به ایران و هدف از سفر و تحصیلات را بررسی می کند. مسلما با سابقۀ سفر بهتر و وقفه تحصیلی کمتر، متقاضیان شانس بهتری جهت اخذ ویزا خواهند داشت. در ضمن داشتن نمره ایلتس شانس پرونده را افزایش میدهد.

تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و دکترا:
تحصیل در مقاطع بالاتر از کالج که شامل لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می شود، به دلیل کمتر بودن تعداد دانشگاه ها از تعداد کالج ها بسیار رقابتی تر می باشد. بدین معنی که گرفتن پذیرش بدون داشتن نمرۀ زبان IELTS از دانشگاه های معتبر، نسبت به گرفتن پذیرش بدون داشتن IELTS از کالج بسیار دشوارتر یا حتی غیرممکن می باشد.

دانشگاه ها همچنین قوانین سخت تری در نحوه بررسی پرونده ها و زمان اقدام برای هر سال تحصیلی دارند. نکتۀ بسیار مهم در گرفتن پذیرش دکترا این هست که برخلاف تبلیغ های رایج، گرفتن پذیرش دکترا به صورت کامل بر عهدۀ متقاضیان بوده و در عمل هیچ وکیل یا مشاوری نمی تواند کمک خاصی نماید.
این به این دلیل است که متقاضیان مقطع دکترا باید با آماده کردن پروپوزال و رزومه به صورت مستقیم با اساتید مربوط جهت اقدام و گرفتن پذیرش تماس بگیرند و قرار گرفتن یک وکیل در این میان نه تنها شانس پذیرش را کاهش می دهد بلکه باعث کند شدن کار و حتی بروز اشتباه در مکاتبات می گردد.


پذیرش فوق لیسانس MBA در کانادا:
دفتر جواد اکبری نمایندۀ رسمی تعدادی از دانشگاه های معتبر در رشته MBA در کانادا می باشد.

متقاضیان با داشتن شرایط زیر می توانند جهت اخذ پذیرش و ویزا از طریق دفتر جواد اکبری اقدام نمایند.
– داشتن IELTS آکادمیک
– دو سال سابقه کار

متقاضیانی که IELTS Academic با نمرۀ ۶.۵ داشته و در هیچ یک از مهارتها نمرۀ کمتر از ۶ نداشته باشند می توانند پذیرش MBA را به صورت مستقیم و بدون پیش دورۀ زبان دریافت کنند. متقاضیانی که نمره زبان آنها کمتر باشد، بستگی به سطح زبان، باید پیش دوره زبان را بگذرانند. نکته مهم این است که داشتن نمره IELTS حداقل ۵ – ۵.۵ نیاز می باشد.

هزینه تحصیل در صورت اخذ پذیرش مستقیم به MBA برای کل دو سال در حدود ۳۵ هزار دلار خواهد بود. در صورتی که متقاضیان به دلیل سطح زبان مجبور به گذراندن دوره های پیش نیاز شوند، این شهریه به ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار افزایش یافته که طول دورۀ تحصیل هم بین ۲.۵ تا ۳ سال خواهد شد.

متقاضیان متاهل که با همسر و فرزند اقدام نمایند امکان گرفتن مجوز کار (Open Work Permit) برای همسر خواهند داشت و فرزندان آنها تا پایان دوره دبیرستان می توانند به صورت رایگان تحصیل نمایند.