Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/plugins/simple-indeed-jobroll-widget/simple-indeed-widget.php on line 138 یک سال پس از شروع همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر مهاجرت کانادا – اقامت سرمایه گذاری در کانادا و آمریکا ، اقامت کانادا و کبک | جواد اکبری Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 440

یک سال پس از شروع همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر مهاجرت کانادا

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به اقدامات مربوط به کووید و تأثیر این اقدامات بر آینده مهاجرت کانادا.

سال گذشته، وزیر مهاجرت، مارکو مندیسینو، از برنامه افزایش مهاجرت در سال 2020 خبر داد. چند روز پس از آن نخست وزیر، جاستین ترودو، اعلام کرد که طی اقدامی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت عمومی، مرزهای کانادا در 18 مارس بسته خواهد شد.
در ابتدا، قرار بود مرزها فقط تا 30 ژوئن 2020 بسته باشند. با این‌که محدودیت‌های سفر دستخوش تغییراتی شده‌اند، اما هنوز پا بر جا هستند. عبور و مرور از مرزها برای سفرهای زمینی و هوایی به ترتیب بین 88 و 96 درصد کاهش یافته‌اند. در حال حاضر، دولت برنامه‌ای برای زمان و چگونگی بازگشایی مرزها ندارد.
تا ماه ژانویه، میزان مهاجرت کانادا کاهش چشمگیری داشت که عمدتاً به دلیل محدودیت‌های سفر بوده‌است. تا پایان سال 2020، تنها 184000 نفر با اقامت دائم وارد کانادا شدند، که این کمترین آمار ثبت‌شده از سال 1998 است.
اما اعمال محدودیت‌های سفر تنها اقدامی نبود که میزان مهاجرت را بر هم زد. فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر اقدامات مراقبتی در داخل و خارج کانادا نیز فعالیت‌های اداره مهاجرت کانادا (IRCC) تحت تأثیر قرار داد.

روزهای ابتدایی

در ابتدا، تنها شهروندان کانادا، کارمندان مشاغل ضروری و اعضای درجه یک خانواده از جمله افراد معاف از محدودیت‌های سفر بودند و می‌توانستند به کانادا سفر کنند. سایر سفرها تنها در صورت «ضرورت» انجام می‌گرفت.
اداره مهاجرت کانادا (IRCC) تمام تشریفات شهروندی، آزمون‌ها و آزمون‌های مجدد را لغو کرد. وقت ملاقات حضوری برای ورود متقاضیان اقامت دائم تقریباً به مدت یک ماه لغو شد. بسته‌شدن دفاتر انگشت‌نگاری (VAC) و کنسل‌شدن آزمون‌های زبان در سراسر دنیا به این معنا بود که بعضی از متقاضیان قادر به تکمیل فرآیند درخواست مهاجرت خود نبودند.
در شرایطی که تمام این خدمات به حالت تعلیق درآمده بودند، اداره IRCC مهلت ارسال درخواست را برای متقاضیان تمدید کرد. کسانی که تحت تأثیر تعطیلی مراکز خدمات‌رسانی قرار گرفته بودند می‌توانستند برای تکمیل پرونده خود از اداره مهاجرت 90 روز فرصت اضافی بخواهند.
کسانی که اقامت دائم آنها تأیید شده بود تنها در صورتی از محدودیت‌ها معاف می‌شدند که تأییدیه اقامت دائم (COPR) خود را پیش از 18 مارس دریافت کرده بودند.
به استثنای مواردی محدود، تمام مسافران ورودی به کانادا باید 14 روز قرنطینه می‌شدند. آنها باید برای تهیه غذا و دارو در طول اقامت خود با برنامه‌ای مشخص ارائه می‌دادند تا سایر افراد به‌ویژه گروه آسیب‌پذیر را در معرض خطر قرار ندهند.

اقدامات دولت فدرال برای حمایت از مهاجران در طول همه‌گیری

در ابتدا، دانشجویان خارجی‌ای که مجوز تحصیل (Study Permit) خود را پس از 18 مارس دریافت کرده بودند اجازه ورود به کانادا را نداشتند. اما در اقدامی بی‌سابقه، دولت اجازه داد مدت تحصیلات مجازی برای اخذ ویزای کار پس از تحصیل (Post-Graduate Work Permit یا PGWP) محاسبه شود. از فوریه تا 31 دسامبر 2021، دانشجویان خارجی می‌توانند کل دوره تحصیلی خود را به صورت مجازی بگذرانند و همچنان واجد شرایط دریافت ویزای کار فارغ‌التحصیلان (PGWP) باشند.
در پاییز، مندیسینو اعلام کرد که اگر دانشجویان خارجی قصد داشته باشند در یکی از مؤسسات آموزشی منتخب (DLI) کانادا تحصیل کنند که برنامه‌ای برای مدیریت کووید-19 دارد، از محدودیت‌ها معاف خواهند شد. در همان روز، وزیر مهاجرت اعلام کرد که اعضای درجه دوم خانواده‌ها نیز می‌توانند به کانادا سفر کنند؛ یعنی فرزندان بالغ شهروندان کانادا می‌توانستند به ملاقات والدین خود بروند. همچنین، اتباع خارجی‌ای که به دلایل عاطفی (Compassionate)، مثل شرکت در مراسم خاک‌سپاری، می‌خواستند از مرز عبور کنند، اجازه سفر و حتی در برخی موارد نقض قرنطینه را داشتند.
به علاوه، این همه‌گیری باعث شد خدمات بیشتری در اداره IRCC دیجیتال شود. افرادی که اقامت دائم آنها تأیید شده است، حالا می‌توانند فرآیند دریافت حق اقامت (landing) خود را به صورت الکترونیکی تکمیل کنند. همچنین، کانادا اکنون هم تشریفات شهروندی و هم آزمون‌های شهروندی را به صورت آنلاین برگزار می‌کند.

واکسن، موج دوم و قرنطینه در هتل

پس از آن‌که وخامت حال مبتلایان جدید به سطح بی‌سابقه‌ای رسید که پیش‌بینی می‌شد روند آن در سال جدید هم ادامه یابد، کانادا واکسن فایزر-بیوان‌تک (Pfizer-BioNTech) را در 9 دسامبر تأیید کرد. حالا چهار نوع واکسن در کانادا تأیید شده‌است که صرف نظر از تابعیت برای تمام افراد واجد شرایط در دسترس است.
در ژانویه، کانادا نوعی قرنطینه جدید را اجباری کرد. مسافران ورودی به کانادا باید در یکی از هتل‌های مورد تأیید دولت که نزدیک چهار فرودگاه اصلی قرار دارند و در طول همه‌گیری فعالیت داشته‌اند، قرنطینه شوند. همچنین تمام مسافران خارجی باید به محض عبور از مرز تست کرونا بدهند.

متقاضیان جامانده

اگر چه کانادا همچنان درخواست‌های مهاجرت را قبول می‌کرد، اما دولت متقاضیان تأییدشده از هیچ کشوری به جز ایالات متحده را معاف نکرد. یعنی اتباع سایر کشورها که تأییدیه اقامت دائم دریافت کرده بودند باید از راه‌های دیگری معاف می‌شدند تا بتوانند فرآیند دریافت حق اقامت (landing) خود را تکمیل کنند.
به گفته اداره مهاجرت کانادا (IRCC)، این افراد پس از رفع محدودیت‌های سفر می‌توانند وارد کانادا شوند و در صورتی که اعتبار مدارک آنها تا آن زمان منقضی شود نیازی به ارائه درخواست مجدد ندارند.

مهاجرت: کلید بهبود اقتصاد

هم‌زمان با کاهش سطح مهاجرت در سال 2020، رشد جمعیت کانادا نیز کند شد. برای جبران این کاهش، دولت کانادا قصد دارد از 401000 مهاجر جدید در سال 2021 استقبال کند. با ورود حدود 25000 تازه‌وارد در ماه اول سال جاری میلادی، سطح مهاجرت مثل دوران قبل از همه‌گیری به نظر می‌رسد.
همچنین کانادا در تلاش مضاعف برای اعطای اقامت دائم به کسانی است که در حال حاضر در کانادا حضور دارند. روز 13 فوریه، کانادا از تمام متقاضیان اکسپرس انتری (برنامه نیروی کار ماهر) که سابقه کار کانادایی دارند (Canadian Experience Class یا CEC) دعوت کرد تا برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند. حدود 90 درصد افراد واجد شرایط این برنامه در حال حاضر در کانادا حضور دارند.
در طول همه‌گیری، دولت فدرال اظهار داشت که مهاجرت همچنان در اولویت باقی خواهد ماند. کانادا همچنان با همان چالش‌های جمعیتی پیش از همه‌گیری روبه‌رو است؛ یعنی پیرشدن نیروی کار و کاهش نرخ تولد. این مشکلات تنها با ورود سطح بالای مهاجران قابل‌حل است.
هیچ زمان مشخصی برای بازگشایی مرزها و اجازه ورود آزادانه مهاجران به کانادا اعلام نشده‌است. با این حال، ترودو به دفعات وعده داده‌است که تمام کسانی که در کانادا هستند و می‌خواهند واکسن بزنند، تا پایان ماه سپتامبر یا شاید زودتر واکسینه خواهند شد.

پاسخ دهید

Notice: Undefined variable: user_ID in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/themes/unik/comments.php on line 49