مهاجرت به کانادا در سال 2022 – (1401-1400)

مهاجرت کانادا در سال 2022 (1401-1400): پیش نگری برای سال پیش رو

نگاهی به آنچه طی 12 ماه آینده می توان انتظار داشت.

به نظر می رسد که وحشت و تهدید بزرگ همه گیری ویروس کرونا همچنان در سال 2022 بر مهاجرت کانادا سایه افکنده است. این همه گیری باعث شده است که کانادا همچنان پیوسته محدودیت های خود را به روز نماید. این همه گیری، انباشتگی بیشتری در پرونده ها ایجاد کرده است و باعث شده که در سیاست های کانادا در اولویت بندی های متقاضیان برای کانادا تغییراتی اعمال شود.

در هر صورت، علی رغم این همه گیری، دولت کانادا در سیاست های مهاجرتی به اهداف سه گانه خود یعنی تقویت اقتصاد کانادا، به هم پیوستن خانواده ها در کانادا و کمک به کسانی که نیازهای انسان دوستانه دارند همچنان متعهد بوده است و طی این همه گیری، هدف های مهاجرتی کانادا در سطوح مختلف افزایش یافته و رسیدگی به پرونده ها همچنان ادامه یافته است.

در هر صورت، تردیدی نیست که کووید با ورود به سال سوم تقویمی خود همچنان به صورت موضوع مهمی که روی روند مهاجرت کانادا تاثیر گذاشته، باقی مانده است. با توجه به این اظهارات، جهت ارائه چشم انداز مهاجرت کانادا در12 ماه آینده، بررسی کوتاهی پیرامون تحولات مهاجرت به شرح زیر ارائه می شود:

برنامه های مهاجرتی در سال های 2024-2022 و 2025-2023:

به احتمال قوی کانادا در سال 2022 دو فراخوان برای اعلام برنامه های مهاجرتی اعلام خواهد کرد. این برنامه ها، موضوع اهداف کانادا برای اقامت دائم تازه واردین و موضوع مهاجرین جدید که باید تحت آنها وارد کانادا شوند، ارایه می نماید. کانادا تحت برنامه جاری قصد دارد به 411,000 مهاجر جدید در سال 2022 و 421,000 مهاجر جدید در سال 2023 خوش آمد بگوید. ولی، این ارقام ممکن است وقتی دولت فدرال برنامه های جدید مهاجرتی خود را اعلام می کند، تغییر نمایند.

جدا از این که رویداد های خیلی غیر محتملی اتفاق بیفتد، کانادا انتخابات دیگری دارد که تا یکم نوامبر (10 آبان) انجام می گردد، اعلام فراخوان دوم یک امر معمول خواهد بود. به دلیل عوامل مختلف از جمله بروز کمبود نیروی کار در کانادا، انباشتگی پرونده ها و تعهد دولت فدرال به اسکان 40,000 پناهنده افغانی، ممکن است حتی برنامه های مهاجرتی بیشتری مطرح شود.

وزیر مهاجرت، فریزر، اظهارکرده است که اگر کارفرمایان و کامیونیتی های کانادا آماده قبول این ایده را داشته باشند، دولت کانادا آماده است برنامه های مهاجرتی بیشتری را اعلام نماید.

اکسپرس انتری (Express Entry):

شاید از سال 2015 که اکسپرس انتری شروع شد، سال آینده به عنوان استثنائی ترین سال، شاهد تحولات خیلی مهم تری در اکسپرس انتری باشد. اکسپرس انتری در سال 2021 فقط متقاضیان دعوت شده را از برنامه مهاجرتی CEC و برنامه مهاجرتی PNP انتخاب می کرد.

این یک امر استثنائی است زیرا قبل از همه گیری، متقاضیان برنامه FSWP، مسیر عمده انتخاب مهاجران در اکسپرس انتری بودند، ولی طی سال گذشته متقاضیان برنامه FSWP کلا” از دعوت های اکسپرس انتری حذف شده بودند. اکنون متقاضیان برنامه FSWP حدود 85 درصد از متقاضیان مجموعه اکسپرس انتری را تشکیل می دهند.

از آنجا که متقاضیان CEC به طور عمده در کانادا هستند و از این رو در فرآیند ورود به کانادا جهت اقامت دائم به احتمال کمتری با وقفه های ناشی از کووید مواجه خواهند شد، وزارت مهاجرت کانادا این منطق را اعلام کرده است که دعوت متقاضیان بیشتری از برنامه مهاجرتی CEC این امکان را بهتر فراهم خواهد کرد که هدف گذاری ورود 401,000 مهاجر جدید در سال 2021 را تحقق بخشد.

از آنجا که متقاضیان FSWP باید از خارج به کانادا بیآیند، وزارت مهاجرت به دلیل این دغدغه که متقاضیان FSWP نتوانند در سال 2021 به کانادا وارد شوند و باعث شود که اداره مهاجرت نتواند به هدف ورود 401,000 مهاجر دست یابد، دعوتنامه های آنها را کنار گذاشته است. این منطق وزارت مهاجرت در ادامه دعوت متقاضیان برنامه مهاجرتی PNP به استان ها کمک کرده است که استان های کانادا اهداف بازار کار خود را از طریق مهاجرت تامین کنند.

چه زمانی کانادا انتخاب متقاضیان FSWP را دوباره شروع خواهد کرد؟

از آنجا که وزارت مهاجرت کانادا به برنامه های مهاجرتی اکسپرس انتری هیچ اشاره ای نکرده است، هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که وزارت مهاجرت کانادا چه زمانی دعوت متقاضیان FSWP را دوباره شروع خواهد کرد.

در حال حاضر، بهترین راهنما، همان ابلاغ وزارت مهاجرت در سپتامبر 2021 می باشد که اعلام می کند قبل از دعوت مجدد متقاضیان FSWP، وزارت مهاجرت قصد دارد ظرف 6 ماه، تعداد انباشتگی آنها را جهت بازگشت به سطح استاندارد خدمات رسیدگی به پرونده های اقامت دائم اکسپرس انتری، به بیش از نیمی از انباشتگی پرونده های اکسپرس انتری کاهش دهد. اگر وزارت مهاجرت کانادا بتواند این پرونده ها را با این سرعت رسیدگی نماید، انباشتگی پرونده های اکسپرس انتری احتمالا تا اوایل 2022 به نصف کاهش می یابد.

اصلاح در برنامه اکسپرس انتری:

دولت فدرال کانادا بیانیه های متعددی انتشار داده است که حاکی از این است که قصد دارد اصلاحاتی را در اکسپرس انتری اعمال نماید. دولت فدرال در بودجه 2021، پیشنهادی ارائه کرده است که به وزیر مهاجرت اختیار بیشتری می دهد که متقاضیان اکسپرس انتری که بتوانند نیازهای بازار کار کانادا را تامین کنند، دعوت نمایند.

ولی هیچ جزئیاتی هنوز ارائه نشده است. نخست وزیر جاستین ترودو در ابلاغ جدید خود به وزیر مهاجرت، فریزر، از ایشان خواسته است که از طریق اکسپرس انتری، مسیری های اخذ اقامت دائم را برای دانشجویان اینترنشنال و نیروی کار موقت خارجی توسعه دهد.

آنچه می توانیم انتظار داشته باشیم:

انباشتگی پرونده ها:

همه گیری باعث شده است که انباشتگی پرونده ها در وزارت مهاجرت کانادا به 8/1 میلیون پرونده افزایش یابد. ترودو از فریزر خواسته است که به موضوع  زمان رسیدگی به پرونده های مهاجرت از جمله پرونده هایی که تحت تاثیر همه گیری قرار گرفته اند را بهبود و پیشرفت بیشتری دهد.

سیستم TEER جایگزین NOC خواهد شد:

تا پائیز 2022، وزارت مهاجرت کانادا و اداره اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا، سیستم جدید TEER (کارآموزی، آموزش، تجربه و مسئولیت ها) را جهت طبقه بندی مشاغل اعمال خواهد کرد. تمام متقاضیان مهاجرت کانادا باید به این تغییر توجه کنند.

زیرا روی صلاحیت مهاجرتی و صلاحیت نیروی کار خارجی بعضی از متقاضیان تاثیر خواهد گذاشت. وزارت مهاجرت کانادا و اداره اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا قبل از اعمال تغییرات، راهنمائی های لازم را به موسسات ذینفع ارائه خواهند کرد.

پرونده های سیتیزن شیپی(Citizenship):

ابلاغ وزارتی جاستین ترودو به وزیر مهاجرت تاکید می کند که دولت کانادا متعهد است رسیدگی به تقاضاهای سیتیزن شیپی رایگان شود. این قولی است که در سال 2019 قبل از اینکه همه گیری کانادا را ناچار نماید اولویت رسیدگی به پرونده های مهاجرتی را تغییر دهد، داده شده بود.

به علاوه، وزارت مهاجرت تعهد کرده است که تمام متقاضیان سیتیزن شیپی از جمله خانواده ها بتوانند تقاضاهای خود را آن لاین تقدیم نمایند.

سیستم کارفرمایان امین (Trusted Employer System):

چندین سال است که دولت کانادا به منظور تحقق برنامه نیروی کار موقت خارجی (TFWP)T روی راه اندازی سیستم کارفرمایان امین مذاکراتی انجام داده است. این امر به کارفرماهای امین اجازه خواهد داد که خیلی سریع تر کمبود های شغل خود را از طریق TFWP پر کنند.

پناهندگان افغانی:

کانادا متعهد است که 40,000 پناهنده افغانی را اسکان دهد و از اوت 2021 این امر از اولویت های اصلی وزارت مهاجرت کانادا بوده است.

برنامه پدرو مادرها و پدر بزرگ و مادر بزرگ ها (PGP) در سال 2022:

وزارت مهاجرت کانادا روی برنامه (PGP) در سال 2022 نیز اطلاعات لازم را ارائه کرده است. در این مرحله فقط همین خبر را داریم که قرار است کانادا در سال آینده، 23,500 مهاجر تحت این برنامه مهاجرتی پذیرش کند.

مقررات سفربه کانادا:

مقررات سفر به کانادا در پاسخ به الزامات همه گیری همچنان در حال تحول است. تحول قابل توجه ای که باید از آن آگاه بود این است که از 15 ژانویه 2022 مسافران بیشتری که در پی ورود به کانادا هستند از جمله تمام اعضای خانواده ها، دانشجویان اینترنشنال بالای 18 سال و نیروی کار موقت خارجی باید هنگام ورود به کانادا به طور کامل واکسینه شده باشند.

پاسخ دهید

Notice: Undefined variable: user_ID in /home2/jakbaric/domains/jakbari.com/public_html/wp-content/themes/unik/comments.php on line 49